• OMX Baltic−0,9%299,68
  • OMX Riga−0,8%879,8
  • OMX Tallinn−0,33%2 056,64
  • OMX Vilnius−0,05%1 191,95
  • S&P 500−0,03%5 980,87
  • DOW 30−0,1%42 171,66
  • Nasdaq 0,13%19 546,27
  • FTSE 100−0,33%8 814,5
  • Nikkei 225−1,02%38 488,34
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%89,85
  • OMX Baltic−0,9%299,68
  • OMX Riga−0,8%879,8
  • OMX Tallinn−0,33%2 056,64
  • OMX Vilnius−0,05%1 191,95
  • S&P 500−0,03%5 980,87
  • DOW 30−0,1%42 171,66
  • Nasdaq 0,13%19 546,27
  • FTSE 100−0,33%8 814,5
  • Nikkei 225−1,02%38 488,34
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%89,85
  • 12.05.16, 21:54
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

USA majanduse must luik on tarbija

Majanduskasv on aeglustumas ning doominoklotsid, mis viivad majandussurutiseni, hakkavad üksteise järel langema.
USA majanduse must luik on tarbija.
  • USA majanduse must luik on tarbija.
  • Foto: EPA
Kõigepealt oli globaalne majandus nõrk, seejärel kukkusid suurfirmade kasumid ja aktsiad ning toormehinnad. Nüüd on aga ka tarbijad hakanud tundma majanduse nõrkuse tagajärgi ning otsustanud vähendada kulutusi, mis kajastus ka esimese kvartali SKP raportis.
See on majandussurutise eelvari. Sarnaseid indikaatoreid võis märgata ka enne 2001. ning 2008. aasta majanduslangust. Kuigi majandusnäitajad võivad ka muutuda, viitab praegune olukord sellele, et USA majandus halveneb enne uuele tõusule pöördumist. Majanduse jaoks on seekord mustaks luigeks aga nõrk tarbija.
Homme avaldatavad jaemüüginumbrid prognoosivad tarbijate olukorda teises kvartalis. Raport on oluline edasise majanduse arengu suunanäitaja, viidates kas edasisele majanduse paranemisele või hoopis majanduslangusele.  

Artikkel jätkub pärast reklaami

Viimase kahe kvartali jooksul on tarbijad majandust tugevalt toetanud ning teise kvartali esimene kuu toob edasist selgust tarbijate kindlustundes. Kui numbrid jäävad oodatust väiksemaks, peavad järgmised kaks kuud olema erakordselt edukad, tagamaks majanduskasvu ka kolmandas kvartalis. Kui numbrid on aga positiivsed, siis on see esimene hea märk, et tarbijad ja majandus on tegemas comeback’i.
Vaadates aga hiljutist tööraportit, mille kohaselt oli palgakasv äärmiselt väike, ei ole erilist põhjust uskuda, et jaemüüginumbrid on rõõmustavad.
Tarbijaid mõjutavad peamiselt kolm võtmeindikaatorit: palgad, inflatsioon ning tarbijate kindlustunne. Tööliste keskmine palk tõusis võrreldes eelmise aastaga vaid 1,3% ning palgakasv on aeglustumas. Palgainflatsioon on alates aasta algusest 1% võrra kukkunud, kukutades palgakasvu madalaimale tasemele alates 2009. aastast.
Tarbijaid kaitseb praegu mingil määral aga fakt, et üleüldine hinnainflatsioon on madal. Palgakasvu aeglustumine aga mõjutab tarbijate käitumist ning kärbib ühtlasi tarbijate kulutusi. Kuna inimesed ei tunne ennast paremini kui eelmisel aastal, siis miks peaksid nad ka rohkem kulutama?
Kriitiliseks muutub asi siis, kui hinnainflatsioon hakkab tõusma. Võttes arvesse, kui palju on hinnad ja toorained kukkunud, on üsna tõenäoline, et need hakkavad peagi taas tõusma.
Paljud ökonomistid on majanduse olukorra suhtes aga jätkuvalt optimistlikud, sest viimase viie aasta jooksul on esimese kvartali tulemused olnud üldiselt nõrgad, kuid siiski on selged indikaatorid, mis ei erine eriti 2001. ja 2008. aasta majanduskriisi algstaadiumist.
Tarbijate kindlustunne saab määravaks suunanäitajaks selles, kas meil on lihtsalt nõrk majandus või liigume majanduslanguse suunas.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 28 p 17 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele